Μπορεί να έχουμε όλα τα ελαττώματα που έχουν οι μικρές
κοινωνίες.Μπορεί να γκρινιάζουμε για ασήμαντα πράγματα.Μπορεί,μπορεί
,μπορεί........δεν ξέρω και εγώ τι μπορεί ! Ένα πράγμα όμως δεν μπορεί
να συμβεί.Να χάσουμε την ταυτότητα μας, την ανθρωπιά μας και το φιλοτιμό
μας ! Έρχονται κάποιες στιγμές, γίνεται ένα κλικ και αυτή η
καθημερινότητα που ροκανίζει τη ζωή μας, εξαφανίζεται . Πανάρχαιες αξίες
πετιούνται στο προσκήνιο καθορίζοντας αξιοζήλευτες συμπεριφορές και
πρακτικές.
Τετάρτη 4 Απριλίου 2012
Δευτέρα 2 Απριλίου 2012
Τα πρώτα μας γενέθλεια
Πέρασε ένας χρόνος από την ήμερα που έγινε η πρώτη δοκιμαστική ''εκπομπή'' μας.Το πρώτο εγχείρημα να ''βγούμε'' και μεις στο παράθυρο του καινούργιου κόσμου, όπως γράφαμε τότε .Του διαδικτυακού.Να μας γνωρίσουν , να γνωριστούμε και να προβάλουμε τον τόπο μας.Ήταν η 17η Μαρτίου
Ήταν πρόκληση.... γοητευτική. Κάτι σαν τους παλιούς πειρατικούς σταθμούς των ερτζιανών, που την αναμμένη λάμπα του μηχανήματος, αντικατέστησε η οθόνη του υπολογιστή.
Περιμέναμε πολύ καιρό μέχρι να γίνει πραγματικότητα το όνειρο .Θα μπορούσαμε βέβαια να ''βγούμε''από οποιοδήποτε άλλο σημείο , Άλλο πράγμα όμως είναι να ''εκπεμπεις''απο το κέντρο του χωριού σου,μέσα από το παλιότερο δημόσιο κτήριο ,το παλιό δημοτικό σχολείο και μάλιστα από το γραφείο των δασκάλων μας και άλλο από κάπου αλλού.
Πιστεύουμε πως καταφέραμε να δώσουμε το στίγμα και του χωριού αλλά και τον πολιτιστικό προσανατολισμό του συλλόγου μας
Θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε στην αλλοτρίωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας και θα επιμείνουμε στη συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς φορείς της γειτονιάς μας.
Είναι ανάγκη να δημιουργηθούν εκείνες οι υποδομές που θα δώσουν την ευκαιρία στις νέες γενιές να δημιουργήσουν και να εκφραστούν Να γοητεύσουν και να γοητευθούν από την παραγωγή πολιτιστικού έργου. Αγώνας δύσκολος...αλλά αξίζει.
Ήταν πρόκληση.... γοητευτική. Κάτι σαν τους παλιούς πειρατικούς σταθμούς των ερτζιανών, που την αναμμένη λάμπα του μηχανήματος, αντικατέστησε η οθόνη του υπολογιστή.
Περιμέναμε πολύ καιρό μέχρι να γίνει πραγματικότητα το όνειρο .Θα μπορούσαμε βέβαια να ''βγούμε''από οποιοδήποτε άλλο σημείο , Άλλο πράγμα όμως είναι να ''εκπεμπεις''απο το κέντρο του χωριού σου,μέσα από το παλιότερο δημόσιο κτήριο ,το παλιό δημοτικό σχολείο και μάλιστα από το γραφείο των δασκάλων μας και άλλο από κάπου αλλού.
Πιστεύουμε πως καταφέραμε να δώσουμε το στίγμα και του χωριού αλλά και τον πολιτιστικό προσανατολισμό του συλλόγου μας
Θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε στην αλλοτρίωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας και θα επιμείνουμε στη συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς φορείς της γειτονιάς μας.
Είναι ανάγκη να δημιουργηθούν εκείνες οι υποδομές που θα δώσουν την ευκαιρία στις νέες γενιές να δημιουργήσουν και να εκφραστούν Να γοητεύσουν και να γοητευθούν από την παραγωγή πολιτιστικού έργου. Αγώνας δύσκολος...αλλά αξίζει.
Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012
Παπαντούλα χιονισμένη ,η κοφίνα γιομισμένη
Με αυτά τα λίγα λόγια οι άνθρωποι αποτύπωσαν τα συμπέρασμά τα τους από την παρατήρηση και εξέλιξη των φυσικών φαινομένων. Αφού η μάννα γη έδωσε τα γεννήματα της,σαν την λεχώνα,έπρεπε να κοιμηθεί λίγο και να πάρει δυνάμεις για την νέα χρονιά.
Ο ήλιος να παει να ζεστάνει κι άλλα μέρη κι άλλους τόπους, να θρέψει κι άλλους ανθρώπους και μετά να ξαναγυρίσει.
Οι άνθρωποι μετά από τα δοσίματα της φύσης, ξαποστένουν δίπλα στα τζάκια απολαμβάνοντας τη γλυκιά ζεστασιά του σπιτιού και τα μικρά παιδιά τα παραμύθια της γιαγιάς.
Ο ήλιος να παει να ζεστάνει κι άλλα μέρη κι άλλους τόπους, να θρέψει κι άλλους ανθρώπους και μετά να ξαναγυρίσει.
Οι άνθρωποι μετά από τα δοσίματα της φύσης, ξαποστένουν δίπλα στα τζάκια απολαμβάνοντας τη γλυκιά ζεστασιά του σπιτιού και τα μικρά παιδιά τα παραμύθια της γιαγιάς.
Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012
Η ορφάνια του ''Αποστόλη''
Πέθανε η γαιδουρίτσα της Σούγαινας μετά τη γέννα και αφήσε το μικρό της, απροστάτευτο και ορφανό.
Δεν ήταν και λίγο πράγμα να χάσεις το ζωντανό σου .
Βέβαια, σε τούτη την εποχή που το αυτοκίνητο άρχισε να μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας, τα γαϊδουράκια και τα άλογα άρχισαν να γίνονται όλο και λιγότερο απαραίτητα . Όταν όμως μια ζωή είναι το δεξί σου χέρι δεν είναι εύκολο να τ' αποχωριστείς....Δεν το εγκαταλείπεις αλλά το φροντίζεις.
Κατά διαστήματα περνούσαν κάποιοι γύφτοι και τ' αγόραζαν .Τα πήγαιναν λέει στην Ιταλία, στα τσίρκα, για να ταΐσουν τ’ αγρία θηρία.
Πήγαν και στη θεια Σούγαινα ,αλλά
Δεν ήταν και λίγο πράγμα να χάσεις το ζωντανό σου .
Βέβαια, σε τούτη την εποχή που το αυτοκίνητο άρχισε να μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας, τα γαϊδουράκια και τα άλογα άρχισαν να γίνονται όλο και λιγότερο απαραίτητα . Όταν όμως μια ζωή είναι το δεξί σου χέρι δεν είναι εύκολο να τ' αποχωριστείς....Δεν το εγκαταλείπεις αλλά το φροντίζεις.
Κατά διαστήματα περνούσαν κάποιοι γύφτοι και τ' αγόραζαν .Τα πήγαιναν λέει στην Ιταλία, στα τσίρκα, για να ταΐσουν τ’ αγρία θηρία.
Πήγαν και στη θεια Σούγαινα ,αλλά
Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012
Το ''βόιδι'' και το ''κλαράκι''
Το βόιδι και το κλαράκι είναι δυο σημάδια της φύσης και τα δυο στο ίδιο κοίλωμα ενός βράχου. Ανέκαθεν ήταν αυτά που καθοδηγούσαν και ρύθμιζαν την δράση των ανθρώπων της εργασίας και του μόχθου στα καπνοτόπια του κάμπου που απλώνονταν στις δυτικές πλευρές του Ζυγού .
Βόρεια του σπηλαίου του Αγίου Νικολάου του κρεμαστού και στο κοίλωμα ενός βράχου,ένα άσπρο σημάδι σαν το μάτι του βοδιού έβλεπε από ψηλά όλο αυτό το μελισσολόι που δούλευε στα χωράφια και ήταν εκεί για να φωνάξει και να το ακούσουν όλοι ,πως...
Βόρεια του σπηλαίου του Αγίου Νικολάου του κρεμαστού και στο κοίλωμα ενός βράχου,ένα άσπρο σημάδι σαν το μάτι του βοδιού έβλεπε από ψηλά όλο αυτό το μελισσολόι που δούλευε στα χωράφια και ήταν εκεί για να φωνάξει και να το ακούσουν όλοι ,πως...
Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012
Μποτσίκι η Αγριοκρεμμύδα "...κατά του βασκάνου"!
Εκεί που πίναμε το τσιπουρακι μας, ρωτάω τον πολύ καλό μου φίλο Γιώργο ,βαθύ γνώστη της λαϊκής μας παράδοσης και πολιτιστικής μας κληρονομιάς,
Πες μου βρε Γιώργο πως αποδεικνύετε ,εμείς σήμερα οι νεοέλληνες,ότι είμαστε η συνέχεια αυτών των θαυμαστών και σπουδαίων για τη σκέψη του ,για το ήθος τους ,για την υπευθυνότητά τους ,σε όλο τον σύγχρονο κόσμο ,αρχαίων Ελλήνων.
Χαμογέλασε και μου λέει: Από πάρα πολλά.Για παράδειγμα, πολλά από τα σημερινά έθιμα της λαϊκής μας παράδοσης έχουν την καταγωγή τους στην αρχαιότητα. Θυμάσαι τα Ριζικάρια;
Σήμερα ήρθε στο μυαλό μου η εικόνα με το κρεμασμένο μποτσίκι στις αυλόπορτες των σπιτιών, η πεταμένο στις στέγες των αποθηκών και των στάβλων .Ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο με μεγάλη ιστορία .Διαβάστε το άρθρο που βρήκα για το μποτσικι και θα καταλάβετε...
Πες μου βρε Γιώργο πως αποδεικνύετε ,εμείς σήμερα οι νεοέλληνες,ότι είμαστε η συνέχεια αυτών των θαυμαστών και σπουδαίων για τη σκέψη του ,για το ήθος τους ,για την υπευθυνότητά τους ,σε όλο τον σύγχρονο κόσμο ,αρχαίων Ελλήνων.
Χαμογέλασε και μου λέει: Από πάρα πολλά.Για παράδειγμα, πολλά από τα σημερινά έθιμα της λαϊκής μας παράδοσης έχουν την καταγωγή τους στην αρχαιότητα. Θυμάσαι τα Ριζικάρια;
Σήμερα ήρθε στο μυαλό μου η εικόνα με το κρεμασμένο μποτσίκι στις αυλόπορτες των σπιτιών, η πεταμένο στις στέγες των αποθηκών και των στάβλων .Ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο με μεγάλη ιστορία .Διαβάστε το άρθρο που βρήκα για το μποτσικι και θα καταλάβετε...
Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011
Η πληθυσμιακή σύνθεση του χρυσοβεργίου
![]() |
Νεαρές Τσεκλιστιάνες με παραδοσιακές φορεσιές |
Σημαντικό μέρος του Χρυσοβεργιωτικου πληθυσμού,
αποτελείται από Ευρυτάνες και συγκεκριμένα Τσεκλιστιάνους.Η κύρια ασχολία τους ήταν η κτηνοτροφία.Τον Χειμώνα στον κάμπο και την άνοιξη στο βουνό .Η έναρξη της μετακίνησης σηματοδοτείται με τη φράση από καβαλάρη σε καβαλάρη.
Τ' Άι Δημητριού έφευγαν απ το βουνό και τ΄ Άι Γιωργού επέστρεφαν
Κόσμος εργατικός και ολιγαρκής Δεν άφηναν στιγμή να παει χαμένη .
Οι άντρες απ τους καλύτερους τιναχτάδες της ελιάς .
Ο λούρος έπαιρνε φωτιά στα χέρια τους.
Ο λούρος έπαιρνε φωτιά στα χέρια τους.
Οι γυναίκες όταν δεν δούλευαν στις ελιές ,ζαλιγκομένες κουβαλούσαν ξύλα και προσανάμματα στις ασβεσταριές και στα σπίτια του Αιτωλικού.
Η φράση να λυπάστε και το νερό που τρέχει απ' τη βρύση καταδεικνύει πόσο αυστηροί ήταν και είναι, στη διαχείριση των αγαθών.Γι αυτό και πρόκοψαν
Η ύπαρξη των σπουδαίων ελαιώνων σήμερα στο Χρυσοβέργι οφείλεται εκτός του ηπίου κλίματος και στην εργατικότητα αυτών των ανθρώπων.
Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011
ΟΔΟΣ : Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Οι φίλοι του sigxroniekfrasi.blogspot που δημοσιεύει τη φωτογραφία την χαρακτήρισαν ως τη φωτογραφία της χρονιάς και δεν έχουν άδικο.
Λείπουν τέτοιες εικόνες από την καθημερινή μας ζωή .
Αφιερώνουμε χρόνο για να βλέπουμε τις σαπουνόπερες της τηλεόρασης που μας φυτεύει στο κεφάλι εικόνες που άλλοι επιλέγουν και δεν ανοίγουμε ένα βιβλίο να δημιουργήσουμε τις δικές μας
Σας παρουσιάζουμε το κείμενο της ανάρτησης που συνοδεύει τη φωτογραφία
Απολαυστικές οι απογευματινές βόλτες στα ταπεινά μεσόγεια χωριουδάκια της Λήμνου – μόνιμου προορισμού διακοπών τα τελευταία χρόνια. Απλόχερα το νησί αυτό προσφέρει εικόνες μιας άλλης εποχής που αποτυπώνονται στη φυσική μνήμη αλλά και καταγράφονται στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Σε μια απ’ αυτές τις περιηγήσεις συνέβη το γεγονός του καλοκαιριού.
ΟΔΟΣ : Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Σαν οπτασία στο χωριό Δάφνη, εντόπισα από μακριά τη μορφή της φωτογραφίας, καθισμένη στο πεζουλάκι δίπλα στην πόρτα του σπιτιού της. Κοκάλωσα το αυτοκίνητο, πλησίασα και άρχισα τα κλικ. Η γιαγιά ατάραχη καθώς δεν άκουγε καλά και το μόνο που έβλεπε μέσα από τους τεράστιους μεγεθυντικούς φακούς ήταν τα γράμματα, μου πρόσφερε μια σχετική άνεση για τις φωτογραφίες. Κι όταν της έπιασα κουβέντα, μου αποκάλυψε πως έχει πατήσει τα 100 χρόνια, έμαθε να διαβάζει μαζί με τα παιδιά της, όταν τα έστειλε σχολείο, και από τότε το βιβλίο είναι μόνιμος σύντροφος και κατά την άποψή της «ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου». Για την ιστορία διάβαζε το βιβλίο της Λία Μεγάλου – Σεφεριάδη «Ο δρόμος είναι η χαρά». Γιαγιά να 'σαι καλά, να σε συντροφεύουν πάντα και να σε οδηγούν σε ταξίδια μαγικά αυτοί οι πολύτιμοι φίλοι ... Κι εγώ αν τύχει και περάσω πάλι από 'κει του χρόνου ή μετά από πολλά χρόνια θα βλέπω πάντα ευδιάκριτη την πινακίδα της οδού έξω από το σπίτι σου ΟΔΟΣ : Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Λείπουν τέτοιες εικόνες από την καθημερινή μας ζωή .
Αφιερώνουμε χρόνο για να βλέπουμε τις σαπουνόπερες της τηλεόρασης που μας φυτεύει στο κεφάλι εικόνες που άλλοι επιλέγουν και δεν ανοίγουμε ένα βιβλίο να δημιουργήσουμε τις δικές μας
Σας παρουσιάζουμε το κείμενο της ανάρτησης που συνοδεύει τη φωτογραφία
Απολαυστικές οι απογευματινές βόλτες στα ταπεινά μεσόγεια χωριουδάκια της Λήμνου – μόνιμου προορισμού διακοπών τα τελευταία χρόνια. Απλόχερα το νησί αυτό προσφέρει εικόνες μιας άλλης εποχής που αποτυπώνονται στη φυσική μνήμη αλλά και καταγράφονται στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Σε μια απ’ αυτές τις περιηγήσεις συνέβη το γεγονός του καλοκαιριού.
ΟΔΟΣ : Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Σαν οπτασία στο χωριό Δάφνη, εντόπισα από μακριά τη μορφή της φωτογραφίας, καθισμένη στο πεζουλάκι δίπλα στην πόρτα του σπιτιού της. Κοκάλωσα το αυτοκίνητο, πλησίασα και άρχισα τα κλικ. Η γιαγιά ατάραχη καθώς δεν άκουγε καλά και το μόνο που έβλεπε μέσα από τους τεράστιους μεγεθυντικούς φακούς ήταν τα γράμματα, μου πρόσφερε μια σχετική άνεση για τις φωτογραφίες. Κι όταν της έπιασα κουβέντα, μου αποκάλυψε πως έχει πατήσει τα 100 χρόνια, έμαθε να διαβάζει μαζί με τα παιδιά της, όταν τα έστειλε σχολείο, και από τότε το βιβλίο είναι μόνιμος σύντροφος και κατά την άποψή της «ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου». Για την ιστορία διάβαζε το βιβλίο της Λία Μεγάλου – Σεφεριάδη «Ο δρόμος είναι η χαρά». Γιαγιά να 'σαι καλά, να σε συντροφεύουν πάντα και να σε οδηγούν σε ταξίδια μαγικά αυτοί οι πολύτιμοι φίλοι ... Κι εγώ αν τύχει και περάσω πάλι από 'κει του χρόνου ή μετά από πολλά χρόνια θα βλέπω πάντα ευδιάκριτη την πινακίδα της οδού έξω από το σπίτι σου ΟΔΟΣ : Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011
Στιγμιότυπα απο τα καφενεία του χωριού
Να ταν η βδομάδα όλη
Κυριακή γιορτή και σχόλη
![]() | ||
| Στο καφενείο του Κώστα Μπλίκα .Από δεξιά : Τσολάκης Νίκος ,Σαμαράς Νίκος ,Γιώργος Μπλίκας (Ταγματάρχης), Γιώργος Κουμπούρας ,Θανάσης Ιωάννου |
![]() | ||
| Από αριστερά Λάμπρος Μάντης Νίκος Πολίτης (Παναης) Κώστας Πεσίνης και ο .... |
![]() | |
| Στο καφενείο του Πάνου Νικολογιάννη από αριστερά : Μητρος Αντωνόπουλος ,Αποστόλης Ζωγράφος (Μανάβης) και Φώτης Πολίτης .Όρθιος ο Πάνος Νικολογιάννης. |
Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011
Η λίμνη των Κρεμαστών
Η Λίμνη των κρεμαστών ήταν ο προσφιλής προορισμός των μαθητικών εκδρομών του σχολείου μας.Θυμάμαι τους μεγαλύτερους συμμαθητές μου , που όταν γύριζαν από την εκδρομή την άλλη μέρα , με τι θαυμασμό περιέγραφαν τις εμπειρίες τους από την επίσκεψη τους στο υδροηλεκτρικό φράγμα των Κρεμαστών.Η εξέλιξη όμως είχε το κόστος της .Ολόκληρα χωριά καλύφτηκαν από το νερό και οι κάτοικοι τους αναγκάστηκαν να ξεσπιτωθούν . Χωράφια ποτισμένα με ιδρώτα , σπίτια μ΄αιμα χτισμένα ,κάθε πέτρα και καημό... και ανθρωπινα αποθαμένα ... και αυτά θαμμένα σε σ΄ενα αιώνιο και υγρό τάφο . Δρόμοι και περάσματα αποκομμένα από την υδάτινη μάζα... Χρόνιες ανθρώπινες επαφές και σχέσεις.... διαλυμένες.
Και ήρθαν τα καραβάκια να καλύψουν την απώλεια και να αναπληρώσουν το ''χάσμα''....
Πως μου ήρθαν όλα αυτά στο μυαλό ; Υπεύθυνο το Αγρίνιο... Γλυκές Μνήμες .Υπέροχο blog. Επισκεφθείτε το κανοντας κλικ εδω
Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011
Το επος του 1940 ...
| Ο Μάκος (Γεράσιμος) Καρτσακάλης |
Με αυτά τα λόγια η ποιητική ματιά του Οδυσσέα Ελύτη εξηγεί το μεγαλείο της αντίστασης του Ελληνικού λαού στις ισχυρές δυνάμεις των Ιταλών και Γερμανών φασιστών.Εξέγερση κατά του Άδικου. Εξέγερση κατά της Μοίρας.Παντού σε κάθε Ελληνική γωνιά ,μικροί μεγάλοι .Άνδρες και γυναίκες στο βαθμό που ο καθενας μπορούσε, πολεμούσε Βέβαια πάντα θα υπάρχουν
Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2011
Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011
Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2011
Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011
Η διδασκαλία του τραγουδιού στην παιδική ηλικία
Εισήγηση Ευτυχίας Τσεσμελή, από το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο (2009) για το Παδικό Τραγούδι που διοργάνωσε ο ΠΑ.Σ.ΔΙΕ.ΧΟΣ (Πανελλήνιος Σύλλογος Διευθυντών Χορωδιακών και Οργανικών Συνόλων)
Ποια ηλικία είναι κατάλληλη για να διδάξουμε στα παιδιά την τέχνη του χορωδιακού τραγουδιού; Πότε μπορούμε να ξεκινήσουμε να χτίζουμε τις βάσεις για να μπορέσουν να γίνουν μετέπειτα καλοί ακροατές μουσικής; Μπορούν αυτές οι διαδικασίες να ξεκινήσουν από την προσχολική ηλικία; Ποιος ο ρόλος του στίχου και της μουσικής στα παιδικά τραγούδια;
Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011
Αρακυνθος Χρυσοβεργιου
Ήρθε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μας , από τον Αριστείδη το Ζωγράφο μια πολύ ενδιαφέρουσα επιστολή με μια φωτογραφία από τα ''κηπακια''Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις για την βρύση των Χαλκινων ,αυτό είναι το πραγματικό της όνομα και σημαντικές, λαογραφικού ενδιαφέροντος πληροφορίες για την χρησιμότητά της
Αγαπητέ Πανο,
Με αφορμή τη πρόσφατη γιορτή της Α Ε ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΙΟΥ στη πλατεία του χωριού, που ομολογουμένως ήταν Πολύ ωραία,σου στέλνω
μια φωτογραφία (μάλλον του 1965) της ομάδας ΑΡΑΚΥΝΘΟΣ ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΙΟΥ,προκάτοχο της σημερινής.Για να μη δυσκολευτεις στην αναγνώριση...
Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2011
Λάβαμε και δημοσιεύουμε
Από τον Χρήστο Ακρίδα : Για την προέλευση του ονόματος του χωριού
Με συγκίνηση περιηγήθηκα, όταν την ανακάλυψα τυχαία, την σελίδα του πολιτιστικού συλλόγου του χωριού μας στο διαδίκτυο. Είδα παλιές φωτογραφίες, διάβασα συγκινητικές αλλά και αστείες ιστορίες .
Θα ήθελα όμως, να σταθώ στο κείμενο του ιδιαίτερα αγαπητού γείτονά μου, δάσκαλου Βασίλη Χαραλαμπόπουλου, για την καταγωγή του ονόματος του χωριού μας.
Ο Βασίλης υποστηρίζει ότι υπάρχουν τρεις εκδοχές για την καταγωγή του ονόματος. Θα ήθελα, λοιπόν, κι εγώ να καταθέσω κάποιες σκέψεις για καθεμιά από τις εκδοχές αυτές.
1η. Κατά την πρώτη εκδοχή του Βασίλη, η ονομασία οφείλεται...
Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011
''.... π' να σε κόψ(ει) του τραίνο τσ' Κλεισούρας''
| Η παλιό γραμμή και στο βάθος το φαράγγι της Κλεισούρας |
Άκουσα για πρώτη φορά τη φράση,στο Αιτωλικό,πριν από τριάντα χρόνια περίπου και τη θεώρησα εντελώς αυθαίρετη και εξωπραγματική. Από που κι ως που τραίνο στην Κλεισούρα;
Ελα όμως που όταν λέγετε κάτι, από τους απλούς ανθρώπους ,όσο κι αν μοιάζει εξωπραγματικό, έχει κάποια βάση και κάποια αλήθεια κρύβει !
Τον Ιούνιο του 1888...
Παρασκευή 26 Αυγούστου 2011
Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011
Η πλατεία ήταν γεμάτη....
![]() |
| Γιώργος Πολίτης |
Και φέτος ο Γιώργος Πολίτης και η μουσική του παρέα, ενισχυμένη με τον Εφράιμ Χαραλαμπίδη από το Αιτωλικό και τον Ανέστη Σωτηριάδη ,Χρυσοβεργιώτης από τη μάννα του , πρόσφεραν μια υπέροχη μουσική βραδιά
| Ανέστης Σωτηριάδης |
Το πρόγραμμα άνοιξε ο Γιώργος Πολίτης ,ερμηνεύοντας μπαλάντες τόσο δικές του όσο και των Ιωαννίδη Μάλαμα,Αλεξίου και από ξένες των chris isak,mazy star, radiohead... κ.λ.π κλείνοντας με το όλα σε θυμίζουν απλά κι αγαπημένα...αφιερωμένο στην αδικοχαμένη από την επάρατη νόσο μάννα του ,σκορπίζοντας συγκίνηση και εισπράττοντας το παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού.
![]() |
| Μαρία Κωστάρελου |
| Εφράιμ Χαραλαμίιδη |
Μπράβο στα παιδιά της ομάδας που έδωσαν βήμα στα νέα ταλέντα του τόπου μας.Απέδειξαν πως μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά και ας μην είναι πολυδιαφημισμένες φίρμες που έρχονται για μια ώρα να τα πάρουν και φύγουν Μπράβο στους μουσικούς Τον Σωκράτη Θεοδώρου, μεγάλος δεξιοτέχνης στο μπουζούκι .Τον Πάνο Χειμώνα από το διπλανό χωριό ,τα Κλεισορέμματα, με τα πλήκτρα του, δευτεροετής φοιτητής μουσικολογίας ο Πάνος, στη Θεσσαλονίκη .Τον ντράμερ Δημήτρη Καραγιώργο, πέρασε και αυτός από το μουσικό γυμνάσιο Αγρινίου,Τον Αποστόλη το Μπλίκα ,τον μπασίστα του σχήματος και αυτός τελειώνει φέτος το Μουσικό σχολείο . Όλοι τους διαμάντια .
Δείτε περισότερες φωτογραφίες ...
Δευτέρα 8 Αυγούστου 2011
ΤΟ ΝΤΟΥΦΕΚΙΔΙ ΣΤΟΥ ‘ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗ’
![]() |
| Ο '' Ταγματάρχης '' μπροστά στο κουρείο του |
Για πολλά χρόνια ο Γιώργος Ζάχ. Μπλίκας, (κατά κόσμον ‘ταγματάρχης), διατηρούσε κουρείο στο Χρυσοβέργι. Το κουρείο βρισκόταν βορείως της πλατείας και πίσω από το σχολείο. Εκμεταλλευόμενος την ικανή ευρυχωρία του πολύ περιποιημένου κουρείου του ο δραστήριος και δημιουργικός ‘ταγματάρχης’ επεξέτεινε την επαγγελματική του δραστηριότητα, βάζοντας στο μισό χώρο τού κουρείου και είδη κυνηγιού, καθ’ ότι ήταν κυνηγός και ο ίδιος. Επόμενο ήταν λοιπόν, το κουρείο να γίνει και το μεγάλο στέκι των κυνηγών. Εκεί άκουγε κανείς κάθε είδους κυνηγετικό ‘κατόρθωμα’ , από αληθοφανείς διηγήσεις μέχρι χονδροειδεστάτους μύθους. Εκεί μιμούνταν τους κρότους των ντουφεκιών τους κατά τρόπο …
Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011
Γλέντι μέχρι το πρωί στο Χρυσοβέργι
Από την παραμονή φάνηκε η διάθεση του κόσμου στο πανηγύρι της αγίας Παρασκευής.Μικροί μεγάλοι,όλοι ανέβηκαν στο ξωκκλήσι και μετά τον εσπερινό παρέμειναν στο χώρο της εκκλησίας και αφού απόλαυσαν την ψητή προβατίνα γλέντισαν μέχρι τα μεσάνυχτα
Η διοργανωτές της βραδιάς -το εκκλησιαστικό συμβούλιο - τα είχαν σκεφθεί όλα, μέχρι και πυρασφάλεια.
Τις προηγούμενες μέρες χωματουργικό μηχάνημα αποκατέστησε το δρόμο από την χειμερινή του φθορά και υδροφόρα του Δήμου τον κατάβρεξε για τη σκόνη
Το τρακτέρ του Γιάννη του Μακρυγιάννη με κοτσαρισμένη την τουρμπίνα γεμάτη με δυο χιλιάδες λίτρα νερού ήταν η πυρασφάλεια της βραδιάς
Όταν ο κόσμος έφυγε φορτώθηκαν τα πάντα στα αγροτικά αυτοκίνητα ,τα σκουπίδια μαζεύτηκαν,όλα σε σακουλές και κατέβηκαν στο χωριό καταευχαριστημένοι από την ανταπόκριση του κόσμου
Το ραντεβού δόθηκε για την άλλη μέρα το βράδυ, στην πλατεία του χωριού.Τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου μαζί με τα φιλοξενούμενα ,Τρικόρυφου και Κεφαλοβρύσου, έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό παρουσιάζοντας παραδοσιακούς χορούς απ' όλη την Ελλάδα
Μετά ήρθε η σειρά του κόσμου και το γλέντι κράτησε μέχρι το πρωί
Περισσότερες φωτογραφίες...
Η διοργανωτές της βραδιάς -το εκκλησιαστικό συμβούλιο - τα είχαν σκεφθεί όλα, μέχρι και πυρασφάλεια.
Τις προηγούμενες μέρες χωματουργικό μηχάνημα αποκατέστησε το δρόμο από την χειμερινή του φθορά και υδροφόρα του Δήμου τον κατάβρεξε για τη σκόνη
Το τρακτέρ του Γιάννη του Μακρυγιάννη με κοτσαρισμένη την τουρμπίνα γεμάτη με δυο χιλιάδες λίτρα νερού ήταν η πυρασφάλεια της βραδιάς
Όταν ο κόσμος έφυγε φορτώθηκαν τα πάντα στα αγροτικά αυτοκίνητα ,τα σκουπίδια μαζεύτηκαν,όλα σε σακουλές και κατέβηκαν στο χωριό καταευχαριστημένοι από την ανταπόκριση του κόσμου
Το ραντεβού δόθηκε για την άλλη μέρα το βράδυ, στην πλατεία του χωριού.Τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου μαζί με τα φιλοξενούμενα ,Τρικόρυφου και Κεφαλοβρύσου, έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό παρουσιάζοντας παραδοσιακούς χορούς απ' όλη την Ελλάδα
Μετά ήρθε η σειρά του κόσμου και το γλέντι κράτησε μέχρι το πρωί
Περισσότερες φωτογραφίες...
Κυριακή 24 Ιουλίου 2011
Το χρυσοβέργι ζει, στους δικούς του ρυθμούς
Την παραμονή της Αγίας Παρασκευής μετά τον εσπερινό ,πολλές εκπλήξεις περιμένουν τους επισκέπτες στο Παλιοξούβερο .
Εκτός από τις παρεμβάσεις του πολιτιστικού συλλόγου με την δενδροφύτευση και τα παγκάκια ,
ο χώρος τσιμεντοστρώθηκε Τραπεζοκαθίσματα θα υπάρχουν στο χώρο και στη σούβλα η παραδοσιακή προβατίνα θα μας γυρίσει πίσω στο χρόνο να θυμηθούμε τα παλιά
Είναι μια συγκινητική αρχή που στα δύσκολα χρόνια που περνάμε θα βρούμε τον τρόπο να δημιουργήσουμε μια όαση χαράς και απόδρασης από την καθημερινότητα και με άλλες παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν το χώρο.
Την επομένη στην πλατεία του χωριού, χορευτικά σύνολα του πολιτιστικού συλλόγου θα παρουσιάσουν παραδοσιακούς χορούς.Την εκδήλωση θα εμπλουτίσουν με την παρουσία τους τα χορευτικά τμήματά του Κεφαλοβρύσου και του Τρικόρφου.Θα ακολουθήσει γλέντι τρικούβερτο!!!!!!
Δευτέρα 18 Ιουλίου 2011
Η επίδραση των φυτοφαρμάκων στην υγεία των παιδιών
Από την Ελευθεροτυπία
Γράφει η ΘΕΟΔΩΤΑ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΤΣΙΤΣΙΠΗ, διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, τ. επιμελήτρια Α' Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών, διευθύντρια Παιδιατρικού Τμήματος Ευρωκλινικής Παίδων
Μια και ζούμε σε αγροτική περιοχή και κάνουμε χρήση φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειες και μάλιστα ο τρόπος εφαρμογής των φυτοφαρμάκων,με τα σύγχρονα μηχανικά μέσα τις Τουρμπίνες ,καλό είναι να
ξέρουμε τι επιπτώσεις έχει στα παιδιά μας.Το σχετικό άρθρο είναι σημαντικό και καλό είναι να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για το διάβασμά του
ξέρουμε τι επιπτώσεις έχει στα παιδιά μας.Το σχετικό άρθρο είναι σημαντικό και καλό είναι να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για το διάβασμά του
Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011
Η Ζαλίγκα και το ζαλίγκωμα
![]() |
| Ζαλιγκοφορες |
Η ετυμολογία της λέξης δεν είναι ασφαλής . Ενδέχεται να προέρχεται από το Βουλγαρικό ζαλούγκ , που σημαίνει δυστυχής . Ζαλιγκα λοιπόν είναι ένα φορτίο ξύλων. κλαδιών και άλλων διαφόρων πραγμάτων, φορτωμένα στην πλάτη κάποιου ανθρώπου . Μέχρι την δεκαετία του εβδομήντα η εικόνα της ζαλιγκομένης γυναίκας ήταν μια πραγματικότητα. Άρχισε σιγά σιγά να σβήνει από την καθημερινότητα τα επόμενα χρόνια όταν το αυτοκίνητο και οι αγροτικοί ελκυστήρες μπήκαν στη ζωή μας και απήλλαξαν,κυρίως τις γυναίκες , από αυτή τη βασανιστική μέθοδο μεταφοράς.
Με ζαλιγκες οι γυναίκες , μικρές και μεγάλες, μετέφεραν ξύλα στους φούρνους του Αιτωλικού,στις ασβεσταριές και τα καμίνια .Από το λόγκο ξύλα για τα τζάκια και τους φούρνους των σπιτιών .Στα κλαδέματα των ελιών , κλαρί για το τάισμα των ''ζωντανών''.Με μια τριχιά στα χέρια ,δυο δυο, τρεις τρεις αμολιόνταν στη φύση και ότι χρειάζονταν το ζαλιγκώνονταν και το μετέφεραν στα σπίτια τους. Δύσκολα χρόνια .Αυτές οι γενιές πραγματικά μπορούν να πουν πως δούλεψαν σκληρά στη ζωή τους !
Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011
Ο πιο καλός μαθητής ...
Ένας από τους δασκάλους του χωριού,παλιά , ήταν και ο Παπά Γρηγορόπουλος.Είχε διπλή ιδιότητα και παπάς και δάσκαλος Να φανταστείτε ότι μαθητές του ήταν οι σημερινοί εβδομήνταπεντάρηδες .Τέλος πάντων...
Ο παπά Γρηγοροπουλος λοιπόν, παρέδωσε το μάθημα της ιστορίας και την άλλη μέρα ξεκίνησε την εξέταση των μαθητών του, με τον Γιώργο τον Μακρυγιάννη ,το Γιώργο τσ' Μακρυανοχρήσταινας ,όπως τον ξέρουμε στο χωριό
Ο παπά Γρηγοροπουλος λοιπόν, παρέδωσε το μάθημα της ιστορίας και την άλλη μέρα ξεκίνησε την εξέταση των μαθητών του, με τον Γιώργο τον Μακρυγιάννη ,το Γιώργο τσ' Μακρυανοχρήσταινας ,όπως τον ξέρουμε στο χωριό
- Πες μας Γιώργο,τι έχουμε ιστορία σήμερα;
- Σήμερα παππούλη έχουμε...γιααα... το χάνι τσ΄ Γραβιάς
- Τι ξέρεις λοιπόν Γιώργο, για το χάνι της Γραβιάς;
- Να παππούλη .Κλεισ'καν από μέσα οι Έλληνες κι ήρθαν απόξω οι Τούρκοι
- Και λοιπόν Γιώργο;
- Εεεε ....
- Διάβασες Γιώργο ;
- Ναι παππούλη...
- Πες μας λοιπόν... Τι έγινε;
- Μετά παππούλη ... πλακωθ'καν στου τ'φικιδ'...κι...που να θ'μάμαι τώρα ....φαντάζεσαι τι έγινε
- Μπράβο Γιώργο .Άπλωσε το χέρι σου τώρα.
Κυριακή 3 Ιουλίου 2011
Πλατωνας
Πλάτωνας: «Το σώμα είναι ο ναός της ψυχής»
Η 21η Μαΐου έχει καθιερωθεί από τη βιογραφική παράδοση, ως η μέρα που γεννήθηκε ο άνθρωπος που επηρέασε όσο ελάχιστοι, τη σκέψη του δυτικού πολιτισμού. Ο Πλάτωνας γεννήθηκε περίπου στα 428 π.Χ. και έζησε στην αρχαία Αθήνα των πολιτικών ζυμώσεων μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Αποσπάσματα από το κείμενο της Αμαλίας Κ. Ηλιάδη, που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα matia.gr
Η Βασιλοπάναινα
![]() |
| Η Βασιλοπάναινα |
όπως ήταν και η ζωή της όλη.
Κυριακή 26 Ιουνίου 2011
Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011
Ο Τρακτερτζής
| ο τρακτερτζής Πάνος Νικολογιάννης |
¨
Τρίτη 7 Ιουνίου 2011
Τρίτη 31 Μαΐου 2011
Μετά από δέκα χρόνια ,ξανά στην Αγιά Παρασκευή
![]() |
| Η παλιά εκκλησία της Αγίας Παρασκευής |
![]() |
| Εικόνες από το πανηγύρι |
Τα προηγούμενα δυο χρόνια ο σύλλογος,προχώρησε σε κάποιες παρεμβάσεις στον αύλειο χώρο της εκκλησίας.Τοποθέτησε παγκάκια, φύτεψε δένδρα,έφτιαξε δίκτυο ποτίσματος και τοποθέτησε πλαστική δεξαμενή αποθήκευσης νερού. Τα μέλη του συλλόγου με τρακτέρ κουβαλούν νερό και γεμίζουν τη δεξαμενή. και με αυτόματο μηχανισμό ποτίζονται τα δένδρα το καλοκαίρι.Σκοπός κάποια μέρα να αναβιώσουμε το ημερήσιο πανηγύρι.
Φέτος λοιπόν ανεβαίνουμε στην Αγιά Παρασκευή και στηρίζουμε την προσπάθεια
| Η θειά Θύμιενα ,η Ακρίδου με το γαϊδουράκι της τραβά για την Αγιά Παρασκευή |
Τι διάλο έγινε; Ψημένη ζυγίζει περισσότερο;
Κυριακή 29 Μαΐου 2011
Αγιος Νικολαος ο Κρεμαστος
Παρουσιάστηκε την Κυριακή 22 Μαΐου στο Μουσείο
'' Βάσω Κατράκη'' , το βιβλίο-λεύκωμα Άγιος Νικόλαος ο Κρεμαστός . Εκδότης ,ο Δήμος Μεσολογγίου.
Μέσα από την έκδοση αυτή γίνεται μια προσπάθεια για την ανάδειξη και την προβολή του πολιτιστικού πλούτου του σπηλαίου .Τα κείμενα και η επιμέλεια της έκδοσης είναι του πανεπιστημιακού καθηγητή Βυζαντινής αρχαιολογίας κ.Αθανασίου Παλιούρα , επιστήμονα με μεγάλη προσφορά στην ανάδειξη των Αιτωλικών μνημείων .Στο βιβλίο ,ο αναγνώστης θα βρει πληροφορίες για τον τεχνοτροπικό
χαρακτήρα των αγιογραφιών, τον ονομαζόμενο ''Καπαδοκικο'' για τους σημαντικούς επισκέπτες του και πληροφορίες για την οργάνωση του σπηλαιώδη μοναχισμού στην Αιτωλία και Ακαρνανία .
Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του βιβλίου φαίνεται η εγκατάλειψη του μνημείου στην τύχη του ,αφού όποιος το επισκέπτοταν, χάραζε το όνομά του πάνω στις σπάνιες αγιογραφίες . Λογάριαζε την ανάβαση σαν κατόρθωμα, ανάλογο με την κατάκτηση του Έβερεστ , του βόρειου πόλου, η της σελήνης και αφού σημαία δεν υπήρχε , άφηνε τα σημάδια του στις αγιογραφίες Κάποιοι λένε ότι το έκαναν για να πάρουν τη χάρη από αυτές. Ο γράφων όταν το επισκέφτηκε με τους φίλους του , δεκατετράχρονο παιδί τότε πενήντα τριών τώρα , χάραξε τ' αρχικά του γιατί το έκαναν οι προηγούμενοι και μάλιστα δεν έβρισκε χώρο αφού τα πάντα ήταν πιασμένα .Κανείς δεν του μίλησε για την αξία τους
Έστω και τώρα ό,τι περισώσουμε .Είναι τα κάλλη μας Να τα αναδείξουμε και να τα προβάλλουμε
Η δημοτική αρχή έχει τη βούληση και η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί , ώστε η παρουσίαση του
μνημείου να συνδεθεί και με την υπόλοιπη κοινωνική και ιστορική πραγματικότητα της εποχής .
Τετάρτη 25 Μαΐου 2011
Ο Χρήστος ντυμένος καναβάρο
| Ο Χρήστος με τα σιρίτια του |
Απροσδόκητα εμφανίστηκε στο χωριό ο
Χρήστος.Ντυμένος Καναβάρο αυτή τη φορά
Χρήστος.Ντυμένος Καναβάρο αυτή τη φορά
Ξαφνιάστηκα σαν τον είδα .Νόμισα ότι κάποια μπάντα επισκέφτηκε το χωριό και ο μαέστρος κάνει βόλτες . Κάνει ένα τσακ το μυαλό μου…Ο Χρήστος ο φίλος μου είναι σκέφτηκα , και ήρθε να γράψει μέλη στην φιλαρμονική του δήμου
- Χρήστοοο…. Φωνάζω
- Ναι . Μου απαντάει
- Αυτός είναι, σκέφτηκα.
- Τι κάνεις εδώ;
- Ποιος είσαι ;
- Ο Πάνος είμαι.
Πλησιάζω….Τελικά ήταν ο Χρήστος ο Βασιλείου, Χρόνια φευγάτος στην Αθήνα
- Ήρθα να δω κανένα χωριανό και θα φύγω,μου λέει.
- Μια φωτογραφία πριν φύγεις ;
- Μια φωτογραφία πριν φύγεις ;
- Βεβαίως!
Γνωστός ο Χρήστος στους επισκέπτες της Ακρόπολης και του Φιλοπάππου. Ντυμένος με τη φουστανέλα του , ραμμένη από το Νίκο τον Πλακίδα , φωτογραφίζεται με τους τουρίστες . Κάποια πρωινάδικα τον έβγαλαν και στο γυαλί να τραγουδάει το τσοπανάκος ήμουνα / προβατάκια φύλαγα και να στέλνει χαιρετίσματα στο Χρυσοβέργι Πριν από δέκα χρόνια περίπου, τον είχα ξαναδεί στο χωριό
Να' σαι καλά Χρήστο και να ματάρθεις
| Να ματάρθεις Χρήστο |
Σάββατο 21 Μαΐου 2011
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΙ(ΟΝ)
Γραφει ο δάσκαλος Βασίλης Χαραλαμπόπουλος
1η εκδοχή. Έξω από το χωριό υπάρχει μια τοποθεσία που λέγεται και σήμερα «τούμπα» προερχόμενη ίσως από τη λέξη «τύμβος» γιατί το έδαφος εκεί είναι υπερυψωμένο σε σχήμα ημισφαιρικό .Εδώ έγιναν ,κατά διαστήματα από άγνωστους τυμβωρύχους ,ανασκαφές για να βρουν ,κατά την παράδοση, τις χρυσές βέργες, κτερίσματα ,του θαμμένου βασιλιά. Από τις χρυσές βέργες πήρε το όνομα Χρυσοβέργι.
2η εκδοχή. Παλιότερα στην περιοχή καλλιεργούσαν πάρα πολλά αμπέλια και σταφίδες και από τις βέργες τους έβγαζαν, εκλεκτό (χρυσό) και φημισμένο κρασί και έχουμε χρυσο+βέργες=Χρυσοβέργι.
3η εκδοχή. Στα τουρκοαλβανικά το κρασί λέγεται «βερ» και η περιοχή φημίζονταν για το εκλεκτής ποιότητας (χρυσό) κρασί από το οποίο έπιναν και οι πασάδες και ζητούσαν πάντα « το χρυσό βερ» στο τραπέζι τους.
Παρασκευή 20 Μαΐου 2011
Στου χωριού τη βρύση
Ένας από τους αγαπημένους προορισμούς των σχολικών εκδρομών ήταν τα τρία ρέματα .Με τα ψηλά τους πλατάνια ! τις φτέρες τους ! και τον όμορφο καταρράκτη νερού. Τα μαθητούδια και οι δάσκαλοι τους , εδώ περνούσαν μια ευχάριστη μέρα σπάζοντας τη σχολική τους ρουτίνα . Οδηγός κάποιος από τους μεγαλύτερους μαθητές , μια και αυτοί γνώριζαν καλύτερα το μονοπάτι αφού το περπάταγαν πολλές φορές για να στήσουν καρτέρι στα κοτσύφια που πήγαιναν για νερό το καλοκαίρι. Διασχίζοντας μια ρεματιά φτάναμε στην πηγή και αμέσως βουτάγαμε για ξεδίψασμα .Σήμερα ...; Μεγαλώσαμε...;Δεν έχουμε χρόνο για εκδρομές...; Δεν ξέρω γιατί δεν απολαμβάνουμε την ομορφιά του τόπου όπως στα παιδικά χρονιά. Ίσως τότε να ζούσαμε τη μαγεία της ανακάλυψης του γύρω κόσμου μας .Σήμερα όλοι τρέχουμε σαν τα κοτσύφια όπου βρούμε καλό νερό Και καλά αν μπορείς να το βρεις ,όπως έδω, στη βρύση του χωριού ,από την αμόλυντη πηγή των τριών ρεμάτων . Άμα είσαι στη Φουκουσίμα ; Που να βρεις; Ας προστατέψουμε το περιβάλλον μπας και βρίσκουν λίγο νεράκι τα παιδιά μας ,όπως ο μπάρμπας της φωτογραφίας που με το μηχανάκι του από το Αιτωλικό,κάθε βδομάδα φουλάρει με καθαρό νεράκι για το σπίτι του
Πέμπτη 19 Μαΐου 2011
Σαν παραμυθια τα παιχνιδια της αλανας
Θυμάμαι τα παιδιά που έπαιζαν και τραγουδούσαν
Χαμένα τα όνειρα τους κι όμως γελούσαν.
Σαν παραμύθια τα παιχνίδια της αλάνας
Και κρυφά πίσω απ’ τη πόρτα τα δάκρυα της μάνας.
Και του πατέρa τη φωνή που δεν άκουσαν,
Τη λύπη κάναν γλέντι και ποτέ δεν σταματούσαν
Τρίτη 17 Μαΐου 2011
ΚΤΙΡΙΑ -ΒΟΥΛΩΜΕΝΗ - ΞΕΡΟΒΡΥΣΗ Ιστορικα τοπωνυμια
![]() |
| Τα ''χτιρια '' |
Σάββατο 14 Μαΐου 2011
Η μουσική βελτιώνει τη μνήμη
Ανδιμοσιευση απο syllektiko
Μέχρι τώρα οι έρευνες είχαν αποδείξει ότι η μουσική βοηθά πολλαπλά τους μαθητές και τους ίδιους τους μουσικούς, μεταξύ άλλων αναπτύσσοντας καλύτερα τον εγκέφαλό τους και διευκολύνοντας τη διαδικασία της μάθησης. Τώρα, μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα έρχεται να αναδείξει ότι η μουσική εκπαίδευση κάνει καλό επίσης στους ηλικιωμένους, που συνεχίζουν να παίζει μουσική, αντισταθμίζοντας έτσι σε ένα βαθμό τις συνέπειες της γήρανσης.
Οι ερευνητές του Εργαστηρίου ....
ΑκουστικήςΝευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου Northwestern του Σικάγο, με επικεφαλής την καθηγήτρια νευροβιολογίας και φυσιολογίας Νίνα Κράους, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο επιστημονικό έντυπο PLoS ONE, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εφόρου ζωής μουσική εκπαίδευση και το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου παρέχει πλεονεκτήματα διαρκείας σε τουλάχιστον δύο λειτουργίες, στην μνήμη και στην ακοή, που και οι δύο τείνουν να αμβλύνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Τα σχετικά πειράματα έδειξαν ότι τα άτομα 45 έως 65 ετών -μουσικοί επαγγελματίες και ερασιτέχνες που είχαν αρχίσει να παίζουν μουσική στην ηλικία των εννέα ετών ή και νωρίτερα- υπερτερούσαν σαφώς στη μνήμη και στην ακοή (δυνατότητα να ξεχωρίσουν μια ομιλία μέσα σε πολύ θόρυβο), σε σχέση με όσους δεν έπαιζαν ποτέ κάποιο μουσικό όργανο.
Η μουσική εξάσκηση εκπαιδεύει κατάλληλα το νευρικό σύστημα και το κάνει πιο προσαρμοστικό, σύμφωνα με την Δρ Κράους, με αποτέλεσμα να αντισταθμίζει εν μέρει τις συνέπειες της γήρανσης.
Μέχρι τώρα οι έρευνες είχαν αποδείξει ότι η μουσική βοηθά πολλαπλά τους μαθητές και τους ίδιους τους μουσικούς, μεταξύ άλλων αναπτύσσοντας καλύτερα τον εγκέφαλό τους και διευκολύνοντας τη διαδικασία της μάθησης. Τώρα, μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα έρχεται να αναδείξει ότι η μουσική εκπαίδευση κάνει καλό επίσης στους ηλικιωμένους, που συνεχίζουν να παίζει μουσική, αντισταθμίζοντας έτσι σε ένα βαθμό τις συνέπειες της γήρανσης.
Οι ερευνητές του Εργαστηρίου ....
ΑκουστικήςΝευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου Northwestern του Σικάγο, με επικεφαλής την καθηγήτρια νευροβιολογίας και φυσιολογίας Νίνα Κράους, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο επιστημονικό έντυπο PLoS ONE, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εφόρου ζωής μουσική εκπαίδευση και το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου παρέχει πλεονεκτήματα διαρκείας σε τουλάχιστον δύο λειτουργίες, στην μνήμη και στην ακοή, που και οι δύο τείνουν να αμβλύνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Τα σχετικά πειράματα έδειξαν ότι τα άτομα 45 έως 65 ετών -μουσικοί επαγγελματίες και ερασιτέχνες που είχαν αρχίσει να παίζουν μουσική στην ηλικία των εννέα ετών ή και νωρίτερα- υπερτερούσαν σαφώς στη μνήμη και στην ακοή (δυνατότητα να ξεχωρίσουν μια ομιλία μέσα σε πολύ θόρυβο), σε σχέση με όσους δεν έπαιζαν ποτέ κάποιο μουσικό όργανο.
Η μουσική εξάσκηση εκπαιδεύει κατάλληλα το νευρικό σύστημα και το κάνει πιο προσαρμοστικό, σύμφωνα με την Δρ Κράους, με αποτέλεσμα να αντισταθμίζει εν μέρει τις συνέπειες της γήρανσης.
Παρασκευή 13 Μαΐου 2011
Το παλιό τρακτέρ
| Τι να κοιτάζει ο πιτσιρίκος και τι να σκέφτεται |
Πόσες καλάθες καπνού κουβάλησε απ’ τις καρουτες ;
Ποσά οργώματα έκανε ;
Μια θράκα φαμελιά έθρεψε ...
Μέχρι και στο Μεσολόγγι την πήγε
Όλοι πίσω στην καρότσα ,να δουν την ανατίναξη του Καψάλη .
Και τώρα πια , καθαρό και πλυμένο απ’τις σκόνες όπως ταιριάζει στους νεκρούς ,αποκαμωμένο , απίθωσε ξυπόλυτο τα δυο του πόδια στο δικό του παράδεισο
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)


























